En välskött verksamhet i kombination med en korrekt och väl använd grafisk manual, skapar ett starkt varumärke. En grafisk manual skall vara till hjälp att tydliggöra en verksamhets varumärke.
I en grafisk manual finns regler och anvisningar för hur man kommunicerar visuellt. En grafisk manual ska alla som någon gång gör grafiskt arbete åt en verksamhet ha tillgång till. Logotypen är den främsta bäraren av en grafisk manual och här följer ett urval av logotyper som jag har tagit fram.
2004 ringde ett nystartat företag som ville hjälpa privatpersoner och företag att ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Till sin verksamhet behövdes naturligtvis en logga och här bredvid ser ni resultatet. Idag är Payson ett av Sveriges ledande företag när det gäller internetbetalningar och betallösningar för både e-handelsföretag och privatpersoner.
Berg Insight jobbar med Business Intelligence och deras kunder är bl a några av världens största mobiloperatörer, rikskapitalister och telekomleverantörer.
AroCell är ett börsnoterat svenskt bolag beläget i Uppsala. AroCells teknologi baseras på en innovativ metod att mäta hur snabbt celler delar sig i kroppen vilket kan ge ett mått på hur aggressiv en cancertumör är. För AroCell har jag tagit fram logotype, webb, broschyrer, visitkort och rollups.
Kanske världens minsta skivbolag behövde en liten go logotype. I den här loggan är anknytningen till Kalifornien tydlig.
Baked är en svensk kreativ musikleverantör som hjälper företag att bygga sitt varumärke med hjälp av musik. Med lång erfarenhet och beprövade arbetsmodeller levererar de musikinnehåll, som matchar och förstärker varumärken. SAMI är delägare i Baked. För Baked har jag tagit fram logotype och grafisk manual.
Tylösand Aquathlon & Swim är en SwimRuntävling som är sanktionerad av Svenska Triathlonförbundet. Tävlingen i Aquathlon är Öppet Vatten Simning i Tylösandsbukten med avslutande löpning i vackra Tylösand.